Nr. 9: Outback - Reisverslag uit Darwin, Australië van Ehran - WaarBenJij.nu Nr. 9: Outback - Reisverslag uit Darwin, Australië van Ehran - WaarBenJij.nu

Nr. 9: Outback

Door: Ehran

Blijf op de hoogte en volg

02 Juni 2015 | Australië, Darwin

Hallo lieve mensen!
Het is nu echt een hele poos geleden dat ik een reisverslag heb geschreven, dus het word weer hoog tijd voor een nieuwe!
De laatste keer dat ik schreef was ik net klaar met mijn reis langs de oostkust en had ik een baantje gevonden op een bananenboerderij! Toen ik daar op maandagmorgen begon (om 6.30! dus 5.30 je bed uit :O) kreeg ik te horen dat ik de nieuwe man voor de irrigatie was. Heel leuk, maar ik had geen idee wat dat betekende ;p. Elke bananenboom heeft altijd heel veel water nodig en daarom was er een uitgebreid irrigatienetwerk op de boerderij. Ik was de persoon die er voor moest zorgen dat de bomen op tijd en genoeg water kregen en dat er geen lekken in het systeem waren. Het kwam er eigenlijk gewoon op neer dat ik de hele dag bezig was met het repareren van sprinklers en gebroken waterleidingen. Dus ik reed de hele dag rond op de boerderij (op een QUAD! ;)) om te checken of er iets kapot was. We werkten 10 uur per dag, 4 dagen in de week. Mooi lang weekend zou je zeggen, maar het huis waar de werkers verbleven(een soort van hostel, we werden vanaf daar elke ochtend naar onze boerderij gebracht, en savonds weer opgepikt) was vrij ver van de bewoonde wereld. Om bij de dichtstbijzijnde stad te komen moest je 10-20$ betalen dus als je wat wil sparen doe je dat niet. Gelukkig hadden we een leuke groep in het huis en gingen we zo nu en dan samen activiteiten doen.
Ik heb zo ongeveer 6-7 weken daar gewerkt, moest er wel een keertje naar het ziekenhuis, maar dat was niks ernstigs. Ik had mezelf in mijn vinger gesneden, 4 hechtingen, tetanus prik en antibiotica en ik mocht weer door! ;D
Tijdens de weekenden had ik de tijd om mijn reis verder te plannen en heb ik besloten om een 10 daagse tour door de outback te gaan doen, van Alice Springs naar Darwin. Vanaf Darwin vlieg ik dan naar Bali waar ik in 2 weken alles ga zien en daarna vlieg ik nog voor een weekje naar Sydney.
Inmiddels heb ik de eerste 5 dagen van de 10 dagen tour al gehad, dus ik zal even terug gaan in de tijd naar dat ik net klaar was met werken. Vanwege de 4 dagen per week was ik al op donderdag klaar. Ondanks dat ik erg graag wou vertrekken heb ik besloten om nog een dagje te blijven om nog even goed te kunnen stappen met de andere jongens uit het huis. Er is 1x in de maand een club open in de omgeving (een pub die ze ombouwen tot een club), dus iedereen was heel blij dat ze na 1 maand eindelijk weer enigszins fatsoenlijk uit te kunnen gaan. De avond zelf was geweldig, ondanks dat we na de tijd 1,5 uur moesten wachten op een taxi ;).
De volgende ochtend vertrok ik, dus in alle brakheid de bus in en op naar Cairns! Daar heb ik nog even een paar dingetjes geregeld en de conclusie getrokken dat mijn Iphone echt officieel naar de klote is, dus ik ben daar niet meer bereikbaar op :P. Ik heb een klein prut-telefoontje gekocht dus ben nog gewoon bereikbaar op mijn australische nummer, en zo nu en dan op de facebook en de mail . Savonds ben ik uit eten geweest met wat kamergenoten van mij en ook eindelijk de film Fast & Furious 7 gezien!
De volgende dag moest ik er alweer vroeg uit want ik had een trip naar het Great Barrier Reef geboekt. Dat was een geweldige dag! De boot was goed verzorgd, was voldoende en goed eten(en dat is belangrijk voor de arme backpacker:P) en ging naar 3 verschillende locaties op het Reef. Ik heb tussen het koraal gesnorkeld, Nemo gezien en ik neem aan dat jullie inmiddels ook de schildpad-foto op facebook hebben gezien,, ja dat was echt geweldig! Het is zo mooi om die beesten in hun natuurlijke omgeving te zien.
De volgende dag moest ik er ALWEER op tijd uit, want ik moest vliegen van Cairns naar Alice Springs. Alice Springs is een stadje in het midden van Australie en dus ook in het midden van de outback. Vanaf deze plek zou mijn 10 daagse tour door de Outback van Australie beginnen. Toen ik in Alice Springs aankwam verwachtte ik dat het hartstikke warm zou zijn daar, maar niks was minder waar! Lieve mensen, ik kan jullie vertellen… Zelfs in Australie is het winter!! Gelukkig maakt de grote hoeveelheden aan zon veel goed, maar je moet toch wel elke dag een vest aan (de korte broek en slippers kunnen nog steeds… winter:P)
En jullie zullen het misschien niet geloven, maar de volgende dag moest ik er WEER vroeg uit, want mijn tour vertrok om 5.05 > dus de wekker op 4.45. Had ik misschien wat meer onderzoek gedaan, dan had ik geweten dat we nadat we opgepikt waren, we 6-7 uur moesten rijden naar Uluru/ Ayers Rock > dat is die grote rode steen in het midden van Australie ;). Genoeg tijd om wat slaap bij te tanken dus. Na deze lange rit kwamen we aan in ons kamp waar we lunch hadden. Na de lunch gingen we naar het vliegveld om daar ook nog wat mensen op te pikken en daarna gingen we naar Uluru! Daar kregen we informatie over de Aboriginals en wat precies hun link was met de Uluru. Het is een aardig uitgebreid verhaal, maar als jullie het willen weten kunnen jullie vast wel even googlen;). Er was ook de mogelijkheid om de uluru te beklimmen, maar dat heb ik niet gedaan. Hierna hebben we een stuk langs de Uluru gelopen waarbij we veel uitleg kregen over wat de Aboriginals met de Uluru. Toen het bijna donker werd gingen we naar een plaats waar we de zonsondergang goed konden bekijken. Het schijnt dat wij een van de mooiste zonsondergangen hebben gezien die er zijn geweest en om eerlijk te zijn, het was ook echt zeer indrukwekkend! Wanneer de zon onder de horizon verdwijnt komt er nog een laatste zonnestraal recht op de Uluru waardoor het als enigste in de hele omgeving oplicht! Onze tourgids deed deze trip al voor 10 jaar, maar deze ondergang kwam zeker in zijn top 5! Hierna gingen we naar het kamp voor het diner en de nacht. Echter sliepen we op deze trip niet in een tent of een grote dorm, maar in een SWAG! Hoewel jammer genoeg de meeste mensen direct denken aan #SWAG #YOLO en dat soort ongein, een swag is een soort van 1 persoons slaapzak voor buitenshuis van canvas. Hierin deed je dan je eigen slaapzak, en klaar was je bed voor de nacht! Hierin kon je door weer en wind lekker buiten blijven slapen en naar de sterren kijken(die je hier echt supergoed kan zien!)
De tweede dag werden we vroeg wakker voor het ontbijt, omdat we de zonsopgang bij Uluru gingen zien! Maar helaas was het bewolkt en was er niet echt iets bijzonders te zien dus we hebben voor niets 15 minuten in de kou bovenop een heuvel naar een rode rots staan kijken:P. Hierna gingen we naar een waterplek aan de uluru waar geen water was haha. Na daar 5 minuten rond te hebben gekeken gingen we een wandeling doen in de Valley of the Winds. Veel water mee vanwege de hitte en gaan met die banaan. Deze wandeling was echt supermooi om te doen, maar het uitzicht was ook echt geweldig! Daarna hadden we een lange rit voor de boeg naar onze volgende kampeerplek. Daar aangekomen was het inmiddels alweer donker, dus snel een vuurtje gestookt, eten gekookt en gezellig met zn allen rond het kampvuur zitten en spelletjes spelen.
De derde en de laatste dag van dit gedeelte van de tour zijn we naar Kings Canyon geweest. Daar hadden we weer een mooie wandeling, waarbij we onder anderen door de zogenaamde Tuin van Eden zijn gelopen. Het is moeilijk om te beschrijven hoe mooi alles is, maar ik zal proberen jullie van foto’s te voorzien zodra ik thuis ben. (ik ben hiervan afhankelijk van mijn reisgenoten, want foto;s maken met de iphone gaat niet meer). Deze Canyon was een van de laatste onderdelen van de tour en na een uitgebreide lunch met alle restvoedsel dat we hadden vertrokken we op weg naar Alice Springs. Onderweg hadden we nog een stop bij een kamelenboerderij waar je ook een ritje kon maken op een kameel! Zo’n kans laat ik natuurlijk niet lopen en zo heb ik dus ook even een rondje gemaakt op een kameel! De laatste avond hebben we met z’n allen gegeten en wezen stappen. Dat was een goed einde van het eerste deel van deze tour en gelukkig hadden we de volgende dag niks, dus kon ik lekker uitslapen maar helaas zat ik inmiddels zo in het ritme van vroeg opstaan dus was ik alweer om 8 uur wakker :P.
Van de eerste groep waren er 5 anderen die dezelfde tour als mij deden en zijn we samen Alice Springs in gegaan om een beetje rond te kijken, helaas was er vrij weinig te zien in Alice Springs, dus hebben we de rest van de dag onszelf een beetje lopen vermaken met de WiFi.
De volgende dag werden we alweer om 6.30 opgepikt voor het tweede deel van de tour, het gedeelte dat van Alice Springs naar Darwin ging. Deze tour is voornamelijk rijden, maar we stoppen vaak genoeg voor leuke dingen. De eerste dag was vrij weinig bijzonders, maar we zijn wel langs de ‘’Devils Marbels’’ geweest. Dit is een groot veld met rotsen die apart op elkaar gebalanceerd zijn. Na natuurlijk de nodige aantal foto’s gemaakt te hebben zijn we verder gereden naar een meertje in de buurt om daar even af te koelen. Hierna zijn we verder gereden naar ons kamp, waar we natuurlijk weer geslapen hebben in de swags.
Dag twee gingen we, na een hele poos rijden, naar een kroeg! Deze kroeg was vroeger een belangrijk punt voor alle boeren en ontdekkers, maar nu is het een hele unieke kroeg. De regel is wanneer je hier komt, moet je iets achterlaten. Zo hebben ze hier een grote collectie van allerlei dingen die mensen achter hebben gelaten(een boom van schoenen, onderbroeken, bh’s, rijbewijzen etc.). Na deze kroeg gingen we naar de heetwaterbronnen van Mataranka waar we heerlijk in het warme water rustig konden bijkomen van de reis. Daar hebben we ook leuke gesprekken gehad met andere reizigers uit australie zelf(allemaal gepensioneerden) en die gaan er ook allemaal net als de nederlanders met caravans op pad. S’avonds op het kamp hebben we nog geprobeerd walibi’s te vangen,, maar die beesten zijn helaas te snel.
De derde en laatste dag van deze tour was eigenlijk het hoogtepunt van deze tour. Eerst gingen we naar Katherine Gorge waar we een mooie zonsopgang en een krokodil zagen, daarna gingen we naar Edith Falls, waar we een 10km wandeling hebben gemaakt(met pauzes voor zwemmen) en aan het eind hebben we heerlijk een paar uur gechilld bij de waterval. En daar was eigenlijk ook het einde van onze tour, we moesten alleen nog terug naar Darwin rijden.
Na deze tour waren we voor 1 nachtje in Darwin, waar we weer gezellig met de nieuwe groep gegeten en gestapt hebben. Dat was wel even zwaar voor de volgende ochtend, waar we om 6.40 opgepikt werden. Zo langzamerhand begin ik wel een beetje te wennen aan het vroeg opstaan, maar als je de nacht ervoor laat op bed ligt is het toch vrij lastig om er weer zo vroeg uit te komen ;). Maarja, nieuwe dag, nieuwe tour! Gelukkig moesten we eerst 2 uur met de bus rijden en konden we nog weer even lekker bijslapen… helaas kan ik niet slapen in een bus:P. Na die twee uur kwamen we bij een rivier waar we een ‘’cruise’’ overheen gingen doen. Hier zagen we enorm veel wilde dieren: Vogels zoals een arend en ook krokodillen! Hoewel de krokodil niet zoveel bewoog was het wel geweldig om zo’n beest (ca. 3-4 meter) in het wild te zien. Hierna gingen we naar het kakadu national park om de rotsschilderingen van de aborigionals te zien. Deze zijn wel duizenden jaren oud. Maar het meest interessante vond ik de wat meer recente schilderingen. Deze bewijzen namelijk dat de Nederlanders als eerste in Australie waren! (anderen zullen misschien iets anders zeggen, maar wij hebben het schriftelijk bewijs!). Waar we de vorige nachten allemaal in Swag en zo nu en dan in een Dorm hadden geslapen, moesten we nu in een tent slapen. Dit vanwege de muggen en slangen want we zaten wel in een van de grootste waterschappen van de wereld. De tweede dag gingen we naar 1 van de topattracties van de tour: De Infinity Pools! Dit zijn een paar kleine natuurlijke zwembaden aan de top van een waterval, waar je zo naar beneden kan kijken! Dit was een geweldige plek om een paar uur te zwemmen, en dat hebben we dan ook maar even gedaan ;). Daar lekker gechilled en gezwommen en natuurlijk ook nog van een paar rotsen afgesprongen:D. Hierna zijn we, na een kleine tussenstop bij een bar/slijterij, doorgereden naar ons kamp voor die avond. Dit kamp was op een werkende cattle station! Hier hebben we achter de walibi’s aangejaagd (die echt veel te snel waren), krokodillen proberen te spotten, koeien met de hand gevoerd(en dan niet van die kleintjes als in Nederland) en we hebben ook nog geprobeerd een heel hard geluid te maken met een zweep. (niet in de 50 shades of grey manier!) Dat was wel wat moeilijk maar uiteindelijk lukte het! Cowboys gebruiken dit ‘’cracking of the whip’’ om de koeien in toom te houden. De laatste dag gingen we weer naar een waterval, je zou denken dat je zo langzamerhand moe zou worden van al die watervallen maar echt niet. Elke waterval is een heerlijke mogelijkheid om af te koelen van de hitte. Deze eerste waterval van de dag was niet heel bijzonder, maar hierna gingen we naar de ‘’rock pools’’ oftewel stenen zwembaden. Hier was weer een serie van zwembaden waar je van rotsen af kon springen en heerlijk chillen.
Dit was dan ook het einde van deze geweldige 3 dagen tour(onderdeel van de 10 dagen). Ik had nog een nachtje in Darwin geboekt en de volgende dag vloog ik naar Bali. Dit betekende ook dat ik afscheid moest nemen van de groep met wie ik deze tour had gedaan. Na een zwaar en emotioneel afscheid kon ik me weer richten op het volgende onderdeel van deze reis, Bali.

Zoals jullie vast al wel gemerkt hebben, dit reisverslag is vrij groot. Dit komt omdat ik het telkens in stukken geschreven heb en telkens nieuwe dingen toevoeg. Inmiddels zit ik alweer een paar dagen in Bali. Hier ga ik samen met een vriend uit nederland rondreizen voor in totaal 2 weken, daarna ga ik terug naar Sydney en ik hoop 22 juni weer te landen in Nederland.
Tot de volgende x!

  • 02 Juni 2015 - 12:56

    Erwin En Marjolein:

    Hey Ehran, wat een verhaal weer! Nog even lekker genieten van de hitte daar en neem de zon straks maar mij naar Nederland, we kunnen hem hier wel goed gebruiken in de zomer!! Veel plezier daar nog!
    Groetjes Erwin en Marjolein

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Darwin

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

19 Juni 2015

Reisverslag nr 10. Bali

02 Juni 2015

Nr. 9: Outback

05 April 2015

Verslag nr 8

18 Maart 2015

Verslag nr 7

03 Maart 2015

Australie 6

Actief sinds 18 Dec. 2014
Verslag gelezen: 215
Totaal aantal bezoekers 7394

Voorgaande reizen:

18 December 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: